Το σύστημα ψύξεως έχει σκοπό την απαγωγή της πλεονάζουσας θερμότητας,
ώστε να κρατά την θερμοκρασία του κινητήρα, σταθερή , στη θερμοκρασία μέγιστης απόδοσης , που έχει καθοριστεί από τον κατασκευαστή .
Η θερμότητα που παράγεται από έναν κινητήρα κατά τη λειτουργία του κατανέμεται ως εξής:
9 – 36 % αποβάλλεται από τα καυσαέρια από την εξάτμιση 24 – 32 % για την παραγωγή έργου από τον κινητήρα 7 % απομακρύνεται από ακτινοβολία από την εξωτερική επιφάνεια του κινητήρα 32 – 33 % απάγεται από το σύστημα ψύξεως.
Πώς ταξινομούμε τα συστήματα ψύξης & πως επιτυγχάνεται η ψύξη του κινητήρα:
Στα υδρόψυκτα συστήματα στα οποία η ψύξη επιτυγχάνεται με την κυκλοφορία του ψυκτικού υγρού και με ψυγείο που αποβάλει τη θερμότητα στην ατμόσφαιρα.
Στα αερόψυκτα συστήματα στα οποία η ψύξη επιτυγχάνεται με βεντιλατέρ,που δημιουργεί ρεύμα αέρα γύρω από τα πτερύγια ψύξης των κυλίνδρων.
Πότε χαρακτηρίζονται ανοικτά και πότε κλειστά τα συστήματα ψύξεως;
Το υγρό στα υδρόψυκτα , μετά την θέρμανση του από τον κινητήρα, ψύχεται και επαναχρησιμοποιείται και το σύστημα ψύξεως ονομάζεται κλειστό( με δοχείο διαστολής, ώστε να μη φεύγει το ψυκτικό μέσο στο περιβάλλον).
Στα αερόψυκτα συστήματα ψύξεως, το ψυκτικό μέσο είναι ο αέρας και επειδή δεν ξανά χρησιμοποιείται ονομάζεται ανοικτό .
Μάθετε Περισσότερα
Το σύστημα ψύξης αποτελείται από :
Αντλία Νερού.
Κολάρο (ζεστό & κρύο).
Θερμοστάτης.
Ψυγείο Νερού.
Δοχείο Διαστολής.
Ανεμιστήρας ψυγείου με την φούσκα του.
Ψυγείο Λαδιού αν υπάρχει.
Ψυγείο Νερού.
Το ψυγείο είναι το εξάρτημα που μεταφέρει τη θερμότητα του ζεστού νερού από τον κινητήρα προς την ατμόσφαιρα & αποτελείται από δύο οριζόντιους θαλάμους, τους υδροθαλάμους , από τους οποίους, ο ένας βρίσκεται στο άνω τμήμα του, με την τάπα κι ο άλλος βρίσκεται στο κάτω τμήμα του, με τον κρουνό. Και μεταξύ των δύο αυτών υδροθαλάμων βρίσκεται το κυρίως ψυγείο, που είναι σωληνωτό ή κυψελωτό.
Ανεμιστήρας ψυγείου.
Ο ανεμιστήρας χρησιμοποιείται για να επιταχύνεται η κυκλοφορία του αέρα ψύξης γύρω από τα πτερύγια των αγωγών του ψυγείου και είναι συνήθως αξονικού τύπου με τρία ή περισσότερα πτερύγια μηχανικός η ηλεκτρικός.Όταν είναι μηχανικού τύπου, παίρνει κίνηση με ιμάντα από τον στροφαλοφόρο άξονα,μαζί με την αντλία του νερού.
Στα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι ηλεκτρικού τύπου και παίρνει κίνηση από ανεξάρτητο ηλεκτροκινητήρα –μοτέρ .Στις περιπτώσεις αυτές, ο ανεμιστήρας ελέγχεται από θερμοστατική βαλβίδα ( φούσκα του βεντιλατέρ ) και τίθεται σε λειτουργία, μόνον όταν η θερμοκρασία του ψυκτικού υγρού υπερβεί ένα καθορισμένο όριο.
Όταν το όχημα κινείται με μεγάλη ταχύτητα, το ρεύμα αέρα που δημιουργείται είναι αρκετό για την ψύξη του νερού, έτσι σταματά η λειτουργία του ανεμιστήρα για να :
→ γίνεται εξοικονόμηση ενέργειας. → μειώνεται ο θόρυβος. → αποφεύγεται η ψύξη του κινητήρα κάτω από το προκαθορισμένο όριο.
Χρήση θερμοστάτη.
Η υπερβολική ψύξη του κινητήρα είναι επιβλαβής για τη λειτουργία του και πρέπει να αποφεύγεται.Έτσι, για τη σωστή λειτουργία της μηχανής, πρέπει μετά την ψυχρή εκκίνηση,η θερμοκρασία της να ανέβει όσο το δυνατόν γρηγορότερα σε μια ορισμένη τιμή και να παραμείνει , όσο γίνεται, συνεχώς σταθερή στην τιμή αυτή.Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση του θερμοστάτη.Στην θερμοκρασία αυτή είναι υπολογισμένες από τον κατασκευαστή οι ανοχές ( αέρας ) μεταξύ των εξαρτημάτων.π.χ. κουζινέτα – κομβία, πείρος – δαχτυλίδι, κύλινδρος – έμβολο,το διάκενο ελατηρίων, ο πλευρικός τους αέρας καθώς και το διάκενο των βαλβίδων.
Από ποια μέρη αποτελείται η αντλία νερού. Η αντλία νερού βρίσκεται στο μπροστινό τμήμα του κορμού του κινητήρα και αποτελείται από : 1 τον σύνδεσμο με την τροχαλία 2 τον άξονα 3 τη φτερωτή 4 την έξοδο του ψυκτικού υγρού προς το υδροχιτώνιο 5 την είσοδο του ψυκτικού υγρού πάνω στο κέλυφος 6 τα στεγανά έδρανα ή τσιμούχες
Ο άξονας της παίρνει κίνηση με ιμάντα από τον στροφαλοφόρο άξονα.
Δοχείο Διαστολής.
Είναι ένα πλαστικό δοχείο, κατασκευασμένο συνήθως από πολυπροπυλένιο, το οποίο κατασκευάζεται σε διάφορα σχήματα και μορφές.Τοποθετείται στο χώρο της μηχανής, συνήθως στους θόλους των φτερών και σ’ αυτό καταλήγει ο σωλήνας υπερχείλισης που προέρχεται από τον λαιμό του ψυγείου νερού. Προορισμός του είναι να αποθηκεύει το ψυκτικό υγρό που εκτονώνεται λόγω διαστολής από το ψυγείο , μέσα από τον σωλήνα υπερχείλισης και όταν ο κινητήρας κρυώσει, λόγω της συστολής, δημιουργείται υποπίεση στο ψυγείο και αναρροφάται κάποια ποσότητα ψυκτικού υγρού από το δοχείο διαστολής, ώστε να συμπληρώνει το ψυκτικό υγρό στο ψυγείο.
Κλείστε τώρα το ραντεβού σας στο συνεργείο μας με τους ειδικούς.Τηλεφωνήστε μας η συμπληρώστε την φόρμα και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας το συντομότερο δυνατόν.